| |

Fler och nya djur i våra hagar

Hej alla!

Vi har i veckan fått fler och något annorlunda djur i våra hagar.

För att ytterligare pressa ner lågväxande vegetation och på så sätt kunna hålla öppna ytor i våra fina hagar har fårägaren Kalle ökat sitt bestånd av får till 41st. Därtill bidrar Kalle även med två bruna ståtliga lama-djur som går tillsammans med fåren. Lama äter löv och tunnare grenar på buskage som fåren inte når, de kompletterar därför fåren fint.

Dessa lama är skygga och drar sig gärna ifrån om man går in i hagen och är inte på något sätt farliga hälsar Kalle, blir de trängda så försvarar de sig genom att spotta. Det går bra att gå in i hagen och hälsa på fåren. Som vanligt när man hälsar på djur, tar man det lugnt och undviker hastiga rörelser så djuren slipper bli skrämda.

Korna (8 st) betar på som vanligt, just nu finns de i midsommarhagen.

Beroende på betestillgång flyttas djuren till olika hagar och på portarna till de aktiva hagarna försöker vi se till att det finns skyltar som visar vilka aktuella djur som betar i hagen.

Hoppas ni passar på att promenera i vår fina mark och njuter av våra betande djur och andra djur som tillsammans med sommaren bildar en fin upplevelse.

Undrar ni över något om betesdjuren eller har andra frågor som rör föreningen finns, som ni vet, kontaktuppgifter på hemsidan, tveka inte att använda den möjligheten.

Styrelsen önskar alla en fortsatt skön sommar.
Rolf Nilsson